Румен Янчев, изпълнителен директор на ЗАД Булстрад Виена Иншурънс Груп, завършва застрахователно дело през 1980 г. и още същата година започва работа в тогава държавното застрахователно дружество Булстрад. Той преминава през цялата йерархична стълба в дружеството и от 1992 г. е негов изпълнителен директор. Казано накратко: 59-годишният Янчев има 35-годишна кариера – в една-единствена компания! Към юли 2015 г. Булстрад Виена Иншурънс Груп има 13,5-процентов дял от общия застрахователен пазар. Mteller разговаря с г-н Янчев за тайната на забележителната му кариера и за специалните отношения между Мобилтел и Булстрад.

Г-н Янчев, вашата 35-годишна кариера в Булстрад Виена Иншурънс Груп е само за пример за младите. Спомняте ли си първия ви ден във фирмата?

Дори много добре си го спомням. Беше 19 ноември 1980 г. Обадиха ми се рано-рано от тогава „Личен състав”, някъде към седем сутринта. Дружеството започваше работа в осем без пет. Попитаха ме дали мога да отида при тях още същия ден. А аз си бях подал документите още през лятото, чаках всеки ден да ми се обадят, но мога да си представя, че тогава в Булстрад не се е почвало работа лесно. След това обаче всичко стана много бързо. Взех автобуса от Младост, слязох на Университета, после минах бързичко през градинката и стигнах до сградата на Булстрад. Казаха ми, че има едно свободно място по заместване, защото един служител е в болнични за следващите няколко месеца. И започнах веднага.

В този ден представяли ли сте си, че в следващите 35 години няма да напуснете фирмата?

По онова време не беше чак такава рядкост целият ти работен път да е в една фирма. После обаче се случиха много други неща. След промените се отвориха нови възможности. Вече виждаме хора, които за пет години са работили на десет места. Тогава това не беше възможно. Но в крайна сметка аз започнах работа по специалността си. Когато мине известно време, разбираш дали си започнал на точното място. Явно при мен беше така.

Каква е рецептата за толкова дълга кариера в една компания?

Моето верую е, че човек трябва да е търпелив, постоянен и, разбира се, да обича това, което прави. Аз съм бил достатъчно търпелив – шест години и половина все замествах някой, който е в болнични или по майчинство. Чак през 1987 г. търпението се възнагради и получих постоянна позиция. През тези години разбрах, че работата ми харесва и бих го правил дълго време.

Как предизвикателствата на работата ви днес се различават от тези преди, да кажем, 20 години?

По много неща, но аз винаги съм бил подготвен за предизвикателствата. Преди 23 години, която поех компанията, аз я познавах много добре и от различни гледни точки. Бях неин икономически директор, после прекарах една година като управляващ директор на нашето задгранично дружество в Лондон. Но в началото на 90-те нещата бяха доста трудни, особено в сектор като нашия. Държавата наложи мораториум върху плащанията, а в застраховането бързо напускаш бизнеса, ако не си добър платец. Тогава буквално се борихме да оцелеем, появиха и първите конкуренти. Те се насочиха към бизнеса на съществуващите дружества и ние трябваше да намерим своето място под слънцето. Сега нещата са съвсем други, имаме международен мажоритарен акционер. Днес въпросът е как да се развием по най-добрия начин. Застрахователната дейност в световен мащаб е много динамична и предизвикателството е да защитим лидерската си позиция.

Каква е ролята на Булстрад Виена Иншурънс Груп на застрахователния пазар в България?

При основаването си дружеството е имало само един конкурент, като през всички години компанията ни е била пазарен лидер. Говоря за 60-те и 90-те години, но и за днес. Ние сме фирма, в която другите се оглеждат, опитват се да разберат какво правим и защо го правим, за да си сверят часовниците. Това за мен е доказателство за лидерската позиция, освен че и по финансови показатели винаги сме в челните места. Важното е, че компанията е в добро здраве и целите ни са сериозни.

Как оценявате партньорството на Булстрад с Мобилтел?

Като много добро още от самото начало. В сектора на Мобилтел има здрава конкуренция. През всичките тези години сме били много „ухажвани“, но ние сме останали верни на партньорските ни отношения с Мобилтел. Държим на лоялността и отговаряме със същото. Това е най-важното за мен.

Имало ли е трудности и как са били решавани те от Мобилтел?

Не бих казал, че е имало сериозни трудности. От време на време има технически проблеми. Все пак нашето партньорство стигна до значително по-сериозни елементи – VPN, фиксирана телефония. По тази причина е нормално да се появяват технически трудности. Въпросът при сериозното партньорство е проблемите да бъдат решавани светкавично. С Мобилтел това винаги е така. Понякога има и неща, които касаят търговските ни отношения – тях ги подлагаме на дискусия и досега винаги сме достигали до добър завършек.

Какво ще пожелаете на Мобилтел за 20-та годишнина на компанията?

Пред телекомуникационните компании има много предизвикателства в световен мащаб. Има обаче и шансове. Затова ще се радваме най-новите технологии на Мобилтел да стигат бързо до нас, за да можем да се възползваме от тях. Желая да останем едни добри партньори и това да е двупосочно. На служителите желая да са живи и здрави, а в бизнеса компанията да е много успешна.