Покрай чуденето дали Леонардо Ди Каприо най-накрая ще вземе Оскар голяма част от категориите в тагодишните награди на филмовата академия на САЩ сякаш останаха извън прожекторите. И нищо чудно. Оскар за грим и прически – как ви звучи? Може би като Нобелова награда за козметика? Или недостатъчно престижно? Или като поощрителна награда и компенсация? Всъщност, това въобще не е така, защото Оскарът отваря всички врати в света на киното и гарантира добро професионално бъдеще на носителя си.

Неясно защо, когато говорим за най-популярния приз, присъждан за постижения в седмото изкуство, често пропускаме да споменем категориите, които всъщност имат огромно значение за това една продукция да изглежда завършена. Какво биха били филми като „Междузвездни войни: Силата се пробужда” и „Марсианецът” без визуални ефекти, „Завръщането” и „100-годишният мъж, който се покатери през прозореца и изчезна” – без грим, „Пепеляшка” и „Момичето от Дания” – без костюми. А какво биха били всички тези филми без декори?

Готовият продукт, в крайна сметка, е съчетание от различни компоненти – гримьорът е не по-малко важен от актьора, монтажистът – от оператора и т.н. И всяка съставка е от значение за финалния резултат.

Това е обяснението защо почти винаги няколко заглавия доминират в общия брой номинации за награди Оскар. Тази година не прави изключение.  Това са „Лудият Макс: Пътят на яростта” –  с 10 номинации, „Марсианецът” –  със 7, „Spotlight”, „Мостът на шпионите” и „Каръл” –  с по 6, а „The Big Short” и „Междузвездни войни: Силата се пробужда” –  с по 5.

И, разбира се, най-изисканото ястие в това многостепенно гурме меню е  „Завръщането”. След като обра най-много статуетки „Златен глобус”, заглавието e с рекордните за тази година 12 номинации. Но кои са тези 12 номинации? Трудно някой би изброил повече от 5-6: за филм, за главна и за поддържаща мъжка роля, най-добър режисьор, оператор и визуални ефекти... А тези, за които не се сещаме, са за филмов монтаж, за монтаж на звуковите ефекти, за звуков микс, за декори, за костюми, за грим и прическа. Тези по-технически категории може да не са толкова популярни, но са също толкова важни като другите, за да стане един филм шедьовър.

Неслучайно, връчването на Оскарите се предхожда от редица церемонии, една от които е не особено популярна, но пък изключително важна при определянето на фаворитите за престижните статуетки. Това е церемонията по връчването на наградите за научни и технически постижения на Американската академия за кинематографично изкуство и наука. Същата, която присъжда и Оскарите. Преди месец тя поощри 33-ма инженери и изобретатели, чиято работа позволява да бъдат създадени впечатляващи филмови образи и авангардна анимация. Защото работата на всеки от тях е не по-малко важна за филмовото изкуство от добрата игра на актьори като Леонардо Ди Каприо.

С ентусиазирани обяснения, пълни с високотехнологични термини, водещите Оливия Мън и Джейсън Сигъл отдадоха почит на хората, чиито имена се слагат най-отзад в надписите на края на филмите и които никой не помни. Хората, чиито умове правят възможно вълшебството на киното. Сигъл ги нарече „магьосници, които могат да дадат живот на видения”. С навлизане на най-модерните технологии в киното думите на Сигъл ще звучат все по на място. И в тях няма нищо необичайно, защото никое изкуство не може без поне малко магия.

Ето нашите фаворити в тези не толкова популярни технологични категории:

Оскар за специални ефекти 

Победител: „Междузвездни войни: Силата се пробужда”

Почти сме сигурни, че няма човек на тази планета, който да не е гледал новия епизод на Междузвездни войни, който режисира Джей Джей Абрамс. Ефектите в него са толкова много, че всъщност почти няма сцени, в които няма никакви специални ефекти. А нивото им е безпрецедентно. Може би само „Аватар” от филмите през последните десетина години може да се похвали с по-зрелищни сцени, снимани на зелен екран.  Просто няма как „Междузвездни войни: Силата се пробужда” да не триумфира с Оскара в тази категория.

Оскар за дизайн на костюми

Победител: „Лудият Макс: Пътят на яростта”

Дрехите на Леонардо Ди Каприо в „Завръщането” може и да са много автентични, а роклята, в която Еди Редмейн танцува в „Момичето от Дания” повече от впечатляваща, но тук няма как да не предпочетем „Лудият Макс: Пътят на яростта”. Няма друг филм, в който да можете да видите злодей, който е облечен целият в червено и свири на бълваща огън китара докато се вози на предния капак на чудовищен камион. Самата абсурдност на костюмите в този филм го прави фаворит да грабне Оскара в нощта на 29-и февруари.

Оскар за дизайн на продукция

Победител: „Марсианецът”

Тази категория се оказва изключително оспорвана с два ясни фаворита – „Лудият Макс: Пътят на яростта” и „Марсианецът”. И двата успяват да накарат световете, в които се развиват, да оживеят във въображението ни чрез своите декори. Някак си обаче това да пресъздадеш различна планета по толкова правдоподен начин ни изглежда по-впечатляващо от една страховита пустиня. Тук нашият избор е „Марсианецът” и неповторимите кадри от Acidalia Planitia и кратерът Шапарели на Марс.

Оскар за грим и прически

Победител: „Лудият Макс: Пътят на яростта”

Детайлът, с който е изграден Лудия Макс е невероятен. Това важи в още по-голяма степен за грима и прическите, които създават истинско усещане за един безнадежден свят на непрестанно насилие, коли и болка. Без толкова добре направен грим Лудия Макс не би бил това, което е. Тук победата му според нас е безапелационна.

Оскар за филмов монтаж

Победител: „The Big Short”

„Лудият Макс: Пътят на яростта” като че ли е създаден с целта да вземе всички технологични Оскари. Енергията и свободата, с която е сниман „The Big Short”, както и светкавичната скорост, с която се сменят различните визии в него обаче според нас ще му донесе наградата в тази категория, макар и с малка разлика пред останалите номинирани.

Оскар за монтаж на звукови ефекти

Победител: „Лудият Макс: Пътят на яростта”

„Лудият Макс: Пътят на яростта” е едва четвъртият филм в историята, който е номиниран и в седемте т. нар. „технологични” категории на Оскарите. Очаква се той да вземе доста от тях, но тази категория особено според нас му е вързана в кърпа с всичките звуци на удари, ръмжене, трошене и експлозии. Тази година нямаше по-шумен филм от него и няма как журито на филмовата академия да не го отличи.

Оскар за миксиране на звукови ефекти

Победител: „Завръщането”

Разликата на тази категория с горната е, че този Оскар се присъжда на филма с най-добър звук уловен по време на снимки, а не създаден в процеса на пост-продукция. Тя се оказва и една от най-непредсказуемите категории с номинирани четири високобюджетни филма, плюс филм на Стивън Спилбърг, чиито творения често са отнасяли този Оскар в миналото. Звукът на филма, режисиран от Алехандро Гонсалес Иняриту, според нас е с едни гърди пред конуренцията си. Звуковият екип на „Завръщането” с основни действащи лица Мартин Хернандес, Франк А. Монтано и Джон Тейлър беше номиниран за същия Оскар и миналата година за филма „Бърдмен”. Тази година обаче така наречените от тях „звукови хайку-та” от суровия призрачен звук на прерията според нас ще им донесе заветната награда.