Екипът на блога на Мтел имаше удоволствието да поговори с Фат Хюн, управляващ директор на Telekom Austria Group M2M – бизнес звеното на Telekom Austria Group (част от Americal Movil и собственик на Мтел в България), посветено на Интернет на нещата (IoT), свързаните устройства, големите масиви с данни и други горещи технологии. Хюн гостува по време на ежегодния семинар за медии, организиран от Мтел, който се проведе на 4 и 5 ноември в Сандански.

Фат Хюн е технологичен ентусиаст, който е превърнал хобито си в кариера. Учил е във Виена и Сидни, като има магистърска степен по бизнес администрация и диплома за инженер по електроника. Започва кариерата си като консултант в Ню Йорк, преди да се присъедини към Mobilkom Austria през 2008 г., където отговаря за програмата на компанията за M2M (Machine to Machine – свързани устройства, които комуникират помежду си – бел. ред.). След това се присъединява като управляващ директор и главен ръководител на маркетинг и продажби в Telekom Austria M2M. В него той изгражда бизнеса на групата, в която част е и Мтел, свързан с IoT технологии.

Как виждате дигитализирането на нашето ежедневие, кои са основните компоненти на новия дигитален живот и кога мислите, че ще се случи?

Много често ме питат „Кога ще дойде това време и как?“ и моят отговор е, че то вече е настъпило. Проблемът е, че в повечето случаи тази технология работи на заден план и ние рядко осъзнаваме и виждаме, че всъщност я използваме. Примерите на Telekom Austria Group, които представих на семинара за медии, са реални и приложени на практика (изцяло дигитализирани касови апарати, свързани строителни багери и автономни косачки за трева – бел. ред.). Всяко едно от тях използваме всеки ден, без да осъзнаваме технологията, която седи зад тях. Много неща вече са свързани и не винаги си даваме сметка за това. Ако се качите в такси, автобус или метрото – е много вероятно да се натъкнете на решения, базирани на Интернет на нещата. Когато резервирате стая в скъп хотел или запазвате билет за самолет – тогава ставате част от големия масив от информация (Big Data).  Повечето авиокомпании например имат система, която следи търсенето и автоматично изчислява цената на билетите. Ние не виждаме тази технология, но я ползваме всеки ден. Всеки път, когато пазаруваме от Amazon и компанията ни дава препоръки – те са базирани на вашето потребителско поведение и предишни поръчки. Повечето онлайн реклами работят на същия принцип, като за да покажат информацията, алгоритми анализират и оценяват клиентските нагласи. Днес това се използва за реклама и продуктово позициониране – това е реалност, а не пожелания в бъдещето.

Каква е стратегията на Telekom Austria Group в IoT, Big Data и автоматизацията?

За нас като организация е предизвикателство да приемем тази нова стратегия, защото досега имахме съвсем различен бизнес модел. Традиционнo за телекомите той е доста линеен – имаме мрежа, услуги, продажба за клиенти, връзка с потребителите. Всичко това се предоставя от нас по един много семпъл и хоризонтален като структура начин. Не сегментирахме или разделяхме бизнеса на отделни индустрии. Нашите клиенти ги деляхме на крайни потребители, малък и среден бизнес, корпоративни клиенти. За всеки от тях предлагахме сходни услуги, просто опаковани по различен начин. Сега се изправяме пред един много по-сложен пазар, в който вече не съществува линеен бизнес модел в отношението с клиентите, като телекомите вече са само доставчик някъде по средата на веригата. Отделно сме изправени пред предизвикателството да задоволим нуждите на отделните потребители от различни индустрии, които първо трябва да разберем преди да им предложим добавена стойност. Това няма да се случи бързо и ще отнеме време, в което организацията ще трябва да се адаптира. Поради тази причина създадохме бързо развиващо се и гъвкаво бизнес звено Telekom Austria Group M2M, в което то може да се нагоди лесно към променящата се среда, след което да предаде тази способност на компанията на най-високо ниво. В същото време ние трябва да подобрим работата на нашия основен бизнес. Защото приходите на Telekom Austria Group намаляват и поради тази причина трябва да сме максимално ефективни в традиционните телеком услуги от една страна и от друга – да можем да развиваме новите възможности.

Ще стимулира ли IoT растежа на приходите на Telekom Austria Group в близко бъдеще?

Абсолютно! Machine 2 Machine бизнеса и IoT е в момента най-бързоразвиващия се сегмент в нашата организация. Като абсолютни стойности, все още е доста малък, но ние тепърва започнахме да го развиваме. Важният елемент от една страна е, че е печеливш, а от друга – расте с двуцифрени стойности или с доста по-бързи темпове от всеки друг сегмент. Така като вземем предвид тези фактори след известно време M2M бизнеса ни ще формира значителна част от приходите ни.

img_8831Споменахте, че Telekom Austria Group е пазарен лидер в свързаността на IoT устройства – това става дума само за държави, в които оперирате ли или на глобално ниво?

Ние сме пазарен лидер във всички страни в които Telekom Austria Group оперира. В Централна и Източна Европа имаме много силни позиции, като причината е проста – навсякъде, където работим, имаме много добре развита телекомуникационна мрежа с отлично покритие. Да разполагаш със собствена мрежа винаги е предимство. Това важи с пълна сила относно IoT, защото този сегмент не признава граници. Никой не се интересува кой предоставя мрежата в Турция или Германия – играта не е на национално, а на международно ниво. Затова колкото е по-добра мрежата и покритието на един играч на пазара в даден регион – толкова по-голямо предимство има той пред конкурентите си.

Кои са основните предизвикателства пред IoT пред масовото им и по-бързо налагане?

Има различни предизвикателства. Едно от тях е свързанo с обществото и как то се справя с трудностите, свързани с тях –  например защита на лични данни. Много хора не знаят какво е това и как се използва от компаниите, тъй като се случва на заден фон. Голяма част от обществото всъщност не е запозната с тези технологии. Друг важен фактор са стандартите. Целият телеком сектор е изграден на тяхна база. Причината мобилните телекомуникации да се развият толкова бързо е факта, че те стъпиха на утвърден стандарт – GSM. Това позволи на технологичните компании да произведат големи количества мобилни устройства, при това на ниски цени, което помогна за тяхното разпространение. При M2M устройствата ситуацията е различна – има фрагментация. Тоест даден хардуер работи само с определен софтуер, несъвместимост и пр. Затова и постигането на мащаб с IoT е по-трудна задача. За да постигнем това се изисква играчи, като нас, да предлагат готови платформи, решения и инфраструктура за различни видове клиенти и така те да бъдат обслужвани от един тип софтуер и хардуер. Ако компаниите трябва да направят това сами  – те ще трябва да изградят собствени центрове за данни, сървъри, мрежа, платформа – всичко това ще им коства много усилия и пари, което съответно ще забави процеса по налагане на IoT. Нашата роля е да засилим процеса като предлагаме всичко това под формата на услуги и засилим синергиите между отделните клиенти. Следващата стъпка е индустрията да приеме единни стандарти, върху които IoT да стъпи и да постигне дори по-голям мащаб.

phat-huynh-pokaza-i-nyakoi-praktichni-prilozheniya-na-iot-za-biznesa-i-p

Как се вписва Мтел в тази стратегия на Telekom Austria Group за IoT и ще видим повече подобни продукти и услуги в България?

Ние вече сме активни на този пазар в България заедно с Мтел, като компанията е една от най-добре представящите се звена на Telekom Austria Group в областта на IoT. Това се дължи на няколко фактора. Първо на първо – не всичко е видимо за обикновения потребител, че всъщност IoT е навлязъл в България. Не рекламираме тези услуги по телевизията или на друго публично място. Тези неща се случват на заден фон и обикновено комуникираме тези продукти и услуги на много нишови клиенти – компании за комунални услуги, охранителни фирми и др. Последните, особено в България, са доста на брой, и приемат новите технологии много по-бързо. Налагането на IoT варира според различните държави – в някои места то се движи от бизнеса, на други – от регулации. В България виждаме доста силно търсене на свързани устройства покрай свързването на касовите апарати с НАП. Преди четири години бяха приети доста стриктни закони това да се случи. Поради тази причина всеки касов апарат е свързан с интернет. Виждаме много силно търсене за уреди за дистанционно отчитане на електричество, вода и газ, за да се избегнат големите загуби на обеми, които се отчитат. Заедно с Мтел ние се опитваме да отговорим на това търсене в България. Всеки пазар е специфичен, като в другите държави има области, които са по-отворени за IoT и такива които не са.

Целта на Telekom Austria Group е да се развиваме и да предлагаме все повече и повече услуги. Така с развиването на отделните вертикали (индустрии) и добавяме нови и нови, ще увеличим значението на Мтел в тази област.

Кои ще са следващите индустрии, които ще развивате?

Една от големите области са възобновяемите енергийни ресурси, които се развиват с бързи темпове, като има доста инициативи, някои подкрепени от ЕС. Пътни тол системи е друга голяма област, която има потенциал, като темата е актуална доста в България. Тя ще доведе до непрекъснато свързване първо на транспортни и публични превозни средства, а след това и на частни такива. Една от областите, която не е много добре развита откъм свързаност и IoT в региона, е тази на потребителската електротехника. Но както отбелязах – всичко зависи от конкретния пазар.