В дигиталния бизнес една година понякога се равнява на няколко. Толкова динамично се случват нещата. В края на тази вече нетърпеливо поглеждаме към 2017-а година, любопитни да видим какво е подготвила за всички в бранша. Опитахме се да я видим през очите на експерти в дигиталната сфера, които попитахме какви според тях ще бъдат онлайн тенденциите през 2017 година.

Специално за блога на Мтел своите прогнози дадоха Жюстин Томс, Георги Малчев, Василена Вълчанова и Иво Илиев:  

535487_10151447922473988_1503119765_nСпоред Жюстин Томс, онлайн предприемач и преподавател по дигитален маркетинг, 2016 година ще остави у нас спомена за революцията, която Pokemon Go направи в гейминга, както и за това, че Instagram и Pinterest вече съвсем не са нещо ново за потребителите в България, а Viber и Snapchat са едни от най-използваните приложения у нас.

Какво да очакваме през новата година? Ето основните неща, които посочва Жюстин – ще сме още по-мобилни, ще гледаме и произвеждаме повече видео и приложения. В ерата на бързия и достъпен интернет няма как да не сме още по-мобилни. „Очаквам още повече хора да започнат да банкират, пазаруват, поръчват онлайн. Ще навлязат по-сериозно и възможностите да контролираме устройства от дистанция през телефоните си (Internet of things) и всичко, гледано по филмите, постепенно ще става желана, нормална част от ежедневието ни.“

С бързия и качествен интернет идва и желанието за още по-голяма консумация на съдържание. И то ще бъде видео. „Телевизията съвсем ще се лимитира в класическия й вид, в който я познаваме, и ще остане такава само за едно по-традиционно мислещо поколение. Video on demand за мобилни устройства, с перфектно качество, плащане за гледане или под други форми ще е основният начин за достъпване до подобно съдържание. И бизнесът ще го използва повече. И крайните потребители.“

Ежедневието ни ще се улеснява и разнообразява от още и още приложения. С тях ще работим, но и ще се забавляваме. „Безпроблемно мобилните разплащания ще заемат още по-голямо място при избора на банка и ще са основна тенденция през 2017-а. Това, съчетано с повече сигурност на всички дигитални услуги и повече изисквания от страна на потребителите за качество, безопасност и комфорт.“

14522184_10210905391336867_453532170_oСпоред Георги Малчев, управляващ съдружник в агенцията за дигитален маркетинг xplora.bg,през следващата година бизнесът ще трябва да обръща доста по-сериозно внимание на т.нар. „онлайн микромоменти“. По думите му микромоментът е онази внезапна нужда, която ни завладява да потърсим информация за нещо онлайн и да взаимодействаме, като разбира се за целта използваме най-близкото до нас устройство – най-често това е смартфонът ни. Компаниите трябва да се подготвят максимално добре за тези моменти и да ги „спечелят“, с което ще спечелят и своя бъдещ клиент.

Георги Малчев смята, че потребителите ще продължат да търсят все повече mass lifestyle продукти, т.е. масово достъпни продукти, които обаче ще им позволят да покажат своя стил. „За хората това е вече начин на живот, а за бизнесите – пазарна ниша, която развиват все по-успешно.“ 

Той предвижда още, че секторите, които ще се развиват динамично през 2017 година,  ще са тези, предлагащи продукти и услуги, за които дигиталната екосистема „позволява по-ефективен маркетинг и по-таргетирана оферта“. „Всички знаем какво стана със застраховките. Както и къде продаваме старите си телефони и мебели. И къде и как избираме и наемаме хотел. Тази тенденция ще се засили, носейки още стойност за потребителите.“

 

vassilena-portrait-actualВасилена Вълчанова, която е специалист по дигитален маркетинг и content marketing, а също така и автор на блога Васи ли?!, също залага на това, че потребителите ще консумират повече видео през следващата година. „Онлайн средата се променя основно под натиска на видеосъдържанието, търсенето на по-автентични формати и използването на мобилни устройства.“ Търсенето на повече видео от страна на потребителите, ще провокира и брандовете да създават повече такова съдържание. Това ще доведе до голям бум на видео съдържание, което пък от своя страна най-вероятно ще доведе до спад в неговото качество. Според прогнозата на Василена тогава част от специалистите ще се разочароват от липсата на постигнати резултати и  ще се стигне до балансна точка, в която остават авторите на качествено съдържание.

Василена посочва като тренд и live видеото, тъй като зрителят търси и по-автентично съдържание, което не е задължително да залага на голям снимачен екип и професионален монтаж. Това пък довежда и до все по-голямото консумиране на съдържание през мобилните устройства. Специалистът съветва експертите да съобразяват своите визуални продукти с това, че те най-вероятно ще бъдат гледани на различни екрани: каквото и да си говорим, потребителите все по-малко задържат вниманието си върху нещо, затова и тук по-скоро трябва да се внимава с формата и да се търси по-креативен подход.

dsc06946И докато всички погледи на маркетолозите са съсредоточени предимно във Facebook, Иво Илиев от дигиталната агенция InteractAGE и автор на блог за дигитален маркетинг, е сигурен че през 2017-а  Instagram ще е една от водещите социални мрежи. Той препоръчва фирмите да стартират с профил и реклама в тази „свежа интернет платформа, криеща много възможности.“ Той обосновава съвета си с това, че Instagram e част от Facebook маркетинга и там имаме възможност за изгодна реклама и визуално присъствие, което в много направления е без аналог.

На второ място Иво посочва своето силно желание някои „течения“ в маркетинга и рекламата да имат своите дигитални проявления през 2017-а с добре планирани и реализирани кампании. Например, кампании, които наблягат на personal branding и native advertising концепции, които наистина биха имали ефект в настоящата дигитална среда. Става дума за качествено съдържание, такова, каквото аудиторията ни очаква да получи, което да разпространим чрез качествени източници (инфлуенсъри и подходящи медийни канали) по подходящ начин.

Иво не пренебрегна и live видеата. Според него през следващата година предстои брандовете още повече да се възползват от тази опция. В тази връзка, медиите, в които бизнесът трябва да присъства възможно най-скоро, са YouTube с видеата на живо, Instagram със Stories и Boomerang и не на последно място – Facebook със Slideshows и Live videos.

Иво Илиев обобщава, че за него 2017 година ще е годината на по-активните мобилни потребители, споделящи в по-голяма степен аудио-визуални истории в обособени канали, градящи своя аудитория като лидери на мнение и участващи с тази си роля в дигиталния маркетинг и комуникация на компаниите. Годината на 360-градусовите live видеа, визуалната комуникация отвъд Facebook, мобилните приложения, smart устройствата, разумните подходи при разходване на средства за дигитална реклама, по-богатите възможности на social media рекламата като цяло и търсенето на онези емоционални моменти, които изграждат дългосрочни бизнес отношения между потребителите и компаниите.

Дали тези прогнози ще се сбъднат, предстои да разберем… Съвсем скоро…