Ако се поразровим из старите архиви, можем да открием, че през 70-те години на 20-ти век хората са имали доста смели прогнози за това какво ще бъде възможно в новия век. Една от тях е, че през 2000 г. хората ще пътуват с летящи коли. Това далеч не се случи, но пък с началото на 21-ви век прогнозите станаха по-скромни и реалистични. Например, че автомобилите ще се управляват самостоятелно.

Автономна реалност

Всъщност, това вече се случва. От години автомобилите разполагат с автоматизирани функции за поддържане на скоростта, следене за спазването на лентата на движение. Вече и по-достъпните автомобили могат да имат екстри като автоматично спиране при препятствие на пътя или по-бавен автомобил. Някои модели дори могат да паркират самостоятелно. Характерното е, че тези автомобили все пак имат нужда от човек, който да ги управлява през повечето време.

От 2009 г. насам Google активно работи по следващата стъпка – създаването на изцяло автономен автомобил. От няколко години това е водеща тема не само за Google, но и за компании като Tesla, Uber и все повече автомобилни производители.

Автополотът на Tesla

Автопилотът на Tesla е най-добрата автономна технология в серийна кола за момента.

И макар Google да планираше вече да е готова с първия си автономен автомобил, разработката на компанията все пак върви с доста добри темпове. Конкурентите им от Tesla могат дори да се похвалят, че първите версии на технологията им вече се ползват от много собственици на техни автомобили.

Не липсваха и инциденти, някои дори със смъртни случаи. Статистически обаче, на фона на изминатите километри от такива автомобили, тежките катастрофи са впечатляващо малко. Google няма регистриран подобен сериозен инцидент въпреки над 2 млн. изминати километра.

Искаме или не, самоуправляващите автомобили са неизбежно бъдеще. Не технологията спира тяхното навлизане в ежедневието на хората. Всъщност, основният въпрос е кога самите хора ще са готови да приемат подобни автомобили. Според проучване на Deloitte 74% от американците все още са убедени, че самоупраляващите се автомобили никога няма да са достатъчно сигурни.

Също така, трябва да се решат и множество въпроси с регулацията, обслужването, сервизирането, киберсигурността и етиката. В момента екипи на практически всички компании, които се занимават с това, обмислят и обсъждат сложни казуси как да реагират въпросните автомобили, когато катастрофа с жертви е неизбежна, а също и кой ще поема отговорността.

Автомобилите и изкуственият интелект

Решаването на всички тези въпроси ще отнеме още много време, през което технологиите ще имат шанс да напреднат още повече. Всъщност, създаването на изцяло автономен автомобил става все по-лесно от гледна точка на хардуер и софтуер. Nvidia, например, се включи в сегмента със своите графични процесори. Те могат да се справят по-лесно с огромните обеми информация, които трябва да се обработват от автомобила и се генерират от сензорите, радарните системи и камерите.

news-2017-audi-nvidia-q7-concept-10

Автономният Audi Q7 по време на CES 2017 в Лас Вегас.

Всичко това вече се използва в автономен Audi Q7, който има способността да използва т.нар. Deep Learning технология. Тя позволява на изкуствения интелект, който е в основата на самоуправляващите се автомобили от този тип, да запомня случващото се и да се учи от натрупания опит.

Освен това, може да се прилагат и допълнителни системи за сигурност. Например, камера, която да следи очите на шофьора и да разпознава кога той не е видял моторист и има опасност да го блъсне. Tesla и Mercedes-Benz са други автомобилни производители, които ще разчитат на технологиите на Nvidia.

BMW пък се съюзи с Intel и Mobileye за своя самоуправляващ се автомобил. Трите компании работят по обща платформа, която ще тази година ще има 40 тестови автомобила. Характерното тук е, че платформата им ще е отворена и всяка друга желаеща компания ще може да я използва и доразвива.

Трите компании смятат, че обединяването на ресурсите и разходите е най-добрият начин да се постигне целта за достъпен реален напълно автономен автомобил, който да следва ясни стандарти. Това ще улесни както технологичната разработка, така и работата по регулациите, защото е по-лесно да се направят правила за един стандарт, отколкот за няколко различни.

Toyota също работи по изкуствен интелект, който да е „сърцето” на автономния автомобил. Именно в софтуера и гарантирането на неговата сигурност се крие ключът към успеха. Дори и най-добре обученият изкуствен интелект може да се превърне в опасно оръжие, ако хакери достигнат системите на автомобила и компрометират данните.

Разбира се, работи се активно и по киберсигурността, като се обсъждат и множество допълнителни методи за реакция на кибератаки в реално време. Докато всичко това се реализира, хората винаги ще имат възможност да поемат пълен контрол над автономния автомобил и понякога дори самият той ще сигнализира, че се нуждае от тяхната помощ.