Стефан Димитров e основател и управляващ директор на „Мейтрикс Рилокейшънс“. Компанията е лидер във физическото преместване на хора и бизнеси и предлага пълно меню от интегрирани услуги за глобална мобилност. А Стефан Димитров е отправил взор към бъдещето и по отношение на електрическата мобилност. Зарядна станция за електромобили BMW i Wallbox PRO вече работи в гаража на сградата, където се помещава офисът на „Мейтрикс Рилокейшънс“ в Бизнес Парк София.

 

Г-н Димитров, какви са предизвикателствата пред вашата компания?

Ако си представим, че нашата компания е един магазин, той има четири витрини. В първата витрина може да се види бизнесът ни с местенето на кашоните на хората. Ние се намесваме тогава, когато те започват нов живот някъде другаде и трябва да вземат със себе си нещата, от които имат нужда и към които са привързани. Навремето, когато ние прохождахме в бизнеса, в началото на 90-те години, много хора бяха учудени, че съществува такъв бизнес, защото до 1989 г. такава услуга в България не се предлагаше. Местенето ставаше с приятели, жилищата не се сменяха често. Оказа се обаче, че светът отдавна ползва тази услуга. И когато у нас започнаха да идват чужденци, чужди компании да отварят офиси, служители и техните семейства да идват в България с нещата, от които имат нужда, те носеха не само вещите със сантиментална стойност. Това се оказа много интересна бизнес ниша.

След време компаниите, които дойдоха в България започнаха да сменят офисите си и ние започнахме да ги преместваме. Между другото пренасяли сме много известни личности от обществения живот. Започнаха да ни звънят, да ни питат „вие местите ли?“, ние отговаряхме – да. Заради характера на дейността ни, няма да видите реклами на нашата компания по телевизията или на билбордове, понеже, в най-добрия случай, хората си сменят жилището веднъж на седем години, офисите се сменят примерно на десет години, защото не е добре да се сменя адреса на фирмата. Затова и не станахме хипер известни веднага. Но, 26 години по-късно и при 2 милиона, по неофициални данни, наши сънародници в чужбина, имаме миксиране на българи в държави с развити икономики и бизнес, както и услуги. Така хората, които имат нужда от нашата услуга, разбраха, че е много по-удобно да я ползват, отколкото да остават длъжни на роднини и приятели. На един от плакатите, рекламиращи подобна услуга в Щатите, пише – „Вашите приятели не искат да се местите? Обадете се на този, който ще ви помогне”. Ние подобрихме и имиджа на този бизнес, който години наред хората свързваха с площад „Македония” и едни хора с въжета на рамо. Нашият бизнес се свързва с момчета в униформи, прилично изглеждащи, най-вероятно говорещи и пишещи и на чужд език.

 

Как ви намират клиентите?

Лесно – като напишат „фирма за преместване” в Гугъл – ние излизаме на първо място. Хората все повече ползват мобилни устройства, ние сме на един клик или на едно телефонно обаждане разстояние. По същия начин с нас се свързват и фирми. Нашите служители говорят различни езици. Имаме партньорски мрежи във всеки голям град на планетата. Най-голямата компания в света за преместване ни е партньор и ние сме много горди с това. Навсякъде сме заедно с други колеги от бизнеса, членове на Българската асоциация за преместване, която е част от Европейската асоциация. Асоциацията стартирахме през 2012 г., окуражени от нашите приятели от големите европейски държави, а британската British Association of Removers ни предостави всички необходими документи.

Но да се върнем на „нашата компания е един магазин, който има четири витрини“. Втората витрина е свързана с това, че когато компаниите изпращат хора в чужбина, техните служители се сблъскват с нов свят. Заради желанието на компаниите да имат своите служители веднага на работа и ефективни, без да бъдат притеснявани от домашни неуредици, има готова оформена услуга, която се нарича relocation. Какво включва тази услуга? Наши хора вземат автомобил и показват София, за да дадат обща идея за кварталите и насочват в търсенето на дом. На нас ни плащат да изберем от най-различни агенти най-доброто предложение на пазара. Защитаваме интереса на клиента при сключването на договор за наем. Понякога поемаме и отношенията с наемодателя. Намираме детска градина, намираме най-добрия интернет доставчик в Бояна или в центъра. Разбира се, че имаме специален човек, който работи с колегите от Мтел, за да предлагаме най-добрите телекомуникационни услуги и решения на нашите партньори и клиенти.

Третата витрина на нашия „магазин“ e свързана с това, че има задължителни документи, които всеки, който пребивава в една страна, трябва да има. Ако е от Европейската общност е лесно, взема един сертификат и се записва в общината. Но ако е специалист от неевропейска държава, от САЩ, Молдова, Русия или Южна Африка, трябва да се оформи съответната процедура. Това е отделът, който се занимава с емиграционната процедура. Към нас се обръщат отделни клиенти или корпорации. Пазарът на труда сега е под натиск и има огромна нужда от специалисти. Тези хора са високо платени и внасят в държавата над 75 млн. лева годишно. България има огромна изгода тези хора да работят у нас. Те градят индустрии, потребяват у нас и помагат колелото на икономиката да се движи по леко.

Четвъртото нещо, което трябва да разкажа е следното: Всички са виждали снимки на 250-тонни кранове, които товарят някакви танкове пълни със стоки. Тази дейност е специализираната логистика – нещо много скъпо и много голямо, и за подобна дейност се обръщат към нас. Например Българската армия ни ползва за най-голямото учение миналата година – ние осигурихме платформи за танкове, бронирани машини, оръжия и боеприпаси, няколко конвоя организирахме тогава.

DSC_2196

снимка: Радич Банев

Очевидно, дейността на „Мейтрикс Рилокейшънс“ е много динамична. В тази връзка как гледате на партньорството си с Мтел?

Ние сме организация, в която трябва да знаем много, да сме информирани. Не можем да си позволим да допускаме грешки в нашата relocation услуга. Не можем да позволим някой да изтегли грешните документи, не можем да забавим конвой, който трябва да се движи навреме. Тук вече технологичните решения са много важни за изпълнение на нашите четири дейности. Затова ни е необходима изключително сигурна инфраструктура – основна и поддържаща, т.е. да имаме възможност за backup при нужда. Едно от нещата, които използваме в цялата ни регионална инфраструктура, тъй като имаме офиси в шест държави, е да можем да комуникираме помежду си достатъчно сигурно. Още през 2010 г., благодарение на дейта центъра на Мтел и решенията, които Мтел ни предоставя, успяхме да изградим наш собствен телеком, тоест говорим сигурно помежду си и между нашите офиси. Всеки служител може да се свърже с колега посредством три цифри, навсякъде по света. Може някой да е в командировка в Щатите, друг в Сингапур и да трябва да се свържат с наш офис в Атина, това го правим много сигурно в един общ виртуален офис. По същия начин, когато се налага бързо да преместим ресурс, например от Гърция в някой от по-малките наши офиси, да речем в Хърватска, тогава телекомуникациите помагат много. Когато работим в общ виртуален офис, усещането е съвсем различно, резултатът също. В тази връзка, добрата интернет свързаност и услугите които се предлагат от дейта-центъра са много важни. Важно е и това, че инфраструктурата ни тук и в Европа е достатъчно добра и поддържа immediate availability, което позволява в случай на авария, нашата критична инфраструктура да се включи и да предостави абсолютно същите услуги, както и преди събитието, тъй като на всеки половин час тя се копира огледално. Инцидентът с Фокушима доказа, че backup-а не трябва да се намира на 50 км или на 100 км, каквито бяха изискванията през 90-те години, а на 500 км. Нашата критична инфраструктура веднага е готова да се включи и да предостави абсолютно същите услуги, както и преди събитието, тъй като на всеки половин час тя се копира огледално. При много голяма авария тя се изнася на над 800 км от София, а това е много важно по отношение на сигурността, тъй като над 80% от компаниите, които са изгубили своите данни от хакерска атака или в резултат на природно бедствие, не са могли да стартират отново. А ние имаме много важни клиенти и нещата просто не могат да спрат да се движат, тъй като се намират в кораби, камиони и т.н.

Другото, което трябва да се отбележи, е, че мобилният интернет е важен за всеки един служител на компанията, в страната и в чужбина. Нашите шофьори на камиони са свързани помежду си, когато пътуват и ние знаем във всеки момент къде се намират. Клиентите ни могат да следят пратките си до 48 часа преди получаване. Това е възможно, защото го правим чрез наша инфраструктура.

Мобилният интернет много ни помага. Стига да имаме интернет, ние сме ок, а този който Мтел предоставя е много добър.

 

Самият Вие как поддържате личната си мобилност?

Ще ви покажа телефона си. Това съм аз. Ползвам данни. Да, разбира се и говоря по телефона. Имам и sms-и, но те не са толкова много. В пакета ми има 550 минути в национални и международни разговори, но аз говоря много повече. Вече съм похарчил и 4 гигабайта от общо 10 интернет. Ползвам основно данни. Трябва ми интернет връзка, на която да разчитам. Колите ни са вързани непрекъснато в интернет.

 

Предполагам, че ползвате Мтел не само за бизнес, но и в личен план?

Работя с Мтел още от 1995 година. Имах мобифон, но когато излезе GSM технологията и стана ясно, че можеш да се свързваш с чужбина, има роуминг и т.н., веднага взех три номера. И моят личен номер продължава да е с три осмици и петица, което означава, че вече 25 години си плащам сметките и не съм го сменял. Между другото обръщам внимание на това и с хората, с които се срещам, защото това да си плащаш редовно сметките и да не си сменяш номера, за да се криеш от някого, е една добра атестация. Сега, когато обяснявам на децата си, че СИМ картите бяха големи колкото кредитна карта, те не вярват. Обяснявам им, че и апаратите са били големи. Когато Nokia представи първия си Communicator, веднага си взехме от Солун, а Мтел пък пусна факс линия и линия за данни. Това беше перфектно! Да получиш документи, да си провериш мейла през 1998 г. беше чудо. Да си на почивка или да пътуваш и да си изцяло продуктивен, това беше поглед в бъдещето.

– – – – – – –

снимка: Радич Банев

Стефан Димитров е отправил взор към бъдещето и по отношение на електрическата мобилност. Зарядна станция за електромобили BMW i Wallbox PRO вече работи в гаража на сградата, където се помещава офисът на „Мейтрикс Рилокейшънс“ в Бизнес Парк София. Проектът е съвместно начинание с BMW и Бизнес Парк София. Бизнес Парк София е най-големият офис парк в Централна и Източна Европа и първият в България. Наемателите са компании с най-успешните бизнеси от различни сектори на икономиката. Паркът е проектиран да осигурява ефективност, мобилност и удобство. Той е истински съвременен мултифункционален офис парк, който съчетава основните бизнес компоненти с разнообразие от услуги в една енергична и устойчива среда.

„Беше удоволствие да работим заедно, за да създадем това паркомясто на бъдещето. Бързозарядните станции могат да зареждат електрически автомобил за около 30 мин., а обикновените – за около 3 часа. Изградената при нас станция е отворена за всички клиенти.“, уточнява Димитров. Самият той ползва електрически автомобил BMW i3. Автомобилът е перфектно пригоден за градски условия, идеален за компания от четири души, а каросерията е изцяло направена от карбонов композит. Разходът му е 1,25 лева на 100 км, а моделът BMW i3 60 Ah изминава до 190 км чисто електрически. Новият модел BMW i3 94 Ah може да измине до 312 км чисто електрически пробег, а при версията с range extender BMW i3 94 Ah (REX) – с допълнителен бензинов двигател с вътрешно горене, обсегът се увеличава до 390 км.

снимки: Радич Банев

снимки: Радич Банев