Ако съдим по повечето филми и музикални клипове, компютрите на Apple би трябвало да са навсякъде. Това обаче не е съвсем така. През 2016 г. компютрите на Apple са загубили най-голям пазарен дял, според данните на IDC, и имат едва 7.1% общо за настолните и преносимите модели. За сравнение, лидерът Lenovo има 21.3% дял, а Apple е едва на пето място.

Проблемът не е само в липсата на интерес от страна на потребителите. Той е понамалял, защото самата Apple сякаш забрави своите компютри. Компанията се насочи твърде много към iPhone и дигиталните услуги и изостави Mac. Тя пускаше само протоколни обновявания на някои от моделите с малко по-нов хардуер. Миналата година дори не направи специално събитие, на което да сподели повече за тези устройства, а просто ги пусна в интернет. Посланието е повече от ясно – Apple не изпитва особен интерес или грижа към компютрите си.

Новото начало за компютрите

Действията на Apple, или по-скоро липсата им, се отразиха сериозно на пазара на Mac, като спадът за миналата година е 9.8%. В началото на тази година Apple сякаш се събуди от дълъг сън и осъзна, че нещата не са особено розови. Компанията влезе в спасителен режим и за няколко дни се появиха доста публикации, в които топ лицата й разказват за новите грандиозни планове, свързани с бъдещето на Mac.

Компютрите на Apple имат 33-годишна история, като през последните 20-ина години дизайнът има основна роля. Напоследък обаче това се промени – настолният iMac и лаптопите MacBook са почти идентични визуално вече няколко години. Mac Pro пък сякаш изчезна напълно и от 2013 г. е забравен. „Ако сме имали пауза в ъпгрейдите и ъпдейтите – съжаляваме – както и за това, което се случи с Mac Pro и ще направим нещо чудесно, за да го заменим”, обяви пред блога TechCrunch Фил Шилер, който е старши вицепрезидент на Apple. Компанията дори направи немислимото – призна своя грешка, което се случва изключително рядко. Тя допусна, че кръглият дизайн на Mac Pro не е оптималното решение и затова следващият модел ще е по-лесен за разглобяване и ъпгрейд.

И въпреки това Apple пак ще следва своята си визия. Според компанията сензорният дисплей не е голяма необходимост за потребителите на Mac Pro и затова следващият модел няма да се предлага с такъв монитор. За сметка на това може да има тъчскрийн монитор при следващия iMac… евентуално. Същото важи и за лаптопите MacBook.

Въпросът обаче остава

Според новите обещания на Apple до края на тази година трябва да видим новия iMac, като успоредно с това се очаква и раздвижване при лаптопите. По всяка вероятност новият Mac Pro ще се появи догодина. И докато компанията твърди, че вече всичко с Mac ще е наред, не всички са толкова убедени. Според анализатора Оуен Уилямс от Medium, Apple на практика досега показва, че няма никаква идея за кого прави Mac компютри и как да привлече клиенти към тях.

Старши вицепрезидентът на Apple Фил Шилер споделя, че Mac има „дълго, важно бъдеще в Apple” и че компанията ще се грижи за серията още дълго време. Apple дори смята да се вслуша още повече в отзивите на потребителите, конкретно за модела Mac Pro, за да им предостави най-доброто. Подобна е и тезата на вицепрезидента Крейг Федериги. Той е убеден, че компанията ще убеди потребителите наново, че още има интерес към Mac и ще им го докаже с новите модели.