Само допреди 30-40 години бизнесът, технологиите и спортът трудно можеха да бъдат поставени една до друга. Повечето спортове се издържаха единствено от продажбата на билети за спортните събития, почти липсваха други средства и много често дори големите спортисти имаха допълнителна работа, за да се издържат докато се състезават.

Промяната

Оттогава обаче спортът се промени из основи, превърна се в огромна индустрия, в която всяка голяма компания иска да инвестира, за да се рекламира, а технологиите навлизат все повече и повече.

rtr185n6

В последните години обаче се забелязва и друг начин, по който технологичните компании инвестират в спорта – чрез създаването на иновации и услуги, чрез които директно да печелят пари, било то от клубове и организации, както и от крайни клиенти.

И съдиите грешат

Чували ли сте за Hawk-Eye Innovations Ltd, например? Това е компанията, която първа въведе технологията „ястребово око”, с която в много спортове вече могат да се оспорват съдийските решения. Най-честият пример е в тениса, където тя често показва, че съдиите не са били прави в отсъжданията си. Във футбола пък „ястребовото око” определя, дали топката е преминала гол линията. Използва се още в спортове като волейбол, крикет, снукър, бадминтон и други. А въпросната компания и всички други, занимаващи се развитието на подобни технологии, генерират солидни приходи, идващи от спортните организации, които искат да разполагат със системата.

 

Силата на статистиката

Много са пък компаниите, които влагат в спорта, създавайки подробни бази данни, чрез които всеки един мач на спортния терен може да бъде детайлно анализиран минути след края му, а треньорите да получават не само суха информация, а и дори директни насоки за подобрение. В случая технологичните компании създават продукт, който спортните организации, клубове и отделни състезатели в последствие закупуват или рекламират, за да имат достъп до иновацията, която следва да им даде конкурентно предимство пред останалите.

В името на фена

Възможностите обаче са много повече и компаниите се възползват максимално. Знаехте ли, че на някои спортни съоръжения има разположени камери, които следят кога зрителите наблюдават внимателно случващото се и кога са вперили поглед в телефона си, и дори какво гледат на него? Тази информация се събира и дава насоки какво може да се промени в цялостното изживяване на фена и какви реклами биха привлекли вниманието му.

ct-sox-fans-edge-cubs-fans-grammar-study-20150623

Големите играчи и технологиите

Гигантът в света н атехнологиите Intel от няколко години работи усилено за навлизането си в спорта чрез партньорства с ESPN, New Balance и други. Компанията вече създаде възможност за 360-градусови повторения в NBA, MLB и NFL, а те изглеждат наистина впечатляващо.

Компанията работи и върху създаването на виртуална реалност, с която хората да гледат на живо дадено спортно събитие все едно са в залата. „Зрителите ще избират от кое място да гледат. Това е бъдещето на гледането на спорт“, споделя президентът на Intel Брайън Кързанич.

surfacesideslines.0.0

Но Intel не е единствената компания, търсеща бизнес възможности в света на спорта, разчитайки на технологиите. Microsoft си партнира с NFL (Националната футболна лига), където играчи и треньори използват таблетите на компанията непосредствено до терена. Amazon и Twitter изследват възможностите за лайф стрийминг на събития, а SAP продава услугите си с цел допълнително ангажиране на феновете.

Всички във форма

Технологичните компании обаче далеч не са съсредоточили поглед само върху професионалния спорт. Напротив – масовостта на спорта е неговата сила, а разбралите го и създали съответни продукти за обикновените ентусиасти, няма как да не са доволни от резултатите.

pexels-photo-221205

В днешно време има много апликации, смарт часовници и смарт гривни, които са от помощ на обикновения човек, решил да кара колело, да тича или пък да мери изразходваните калории по време на спорт. Приложението Strava например се е превърнало в истинска библия за колоездачите, които чрез него измерват изминатото разстояние и скоростта си, но освен това следят случващото се с приятелите им и дори могат да сравняват времената си с тези на професионалистите.

Джейсън Джейкъбс измисля своя Runkeeper през 2008 г., тъй като иска по-умен и социален начин да се подготвя за първия си маратон. При подобни приложения приходите идват от по-детайлните платени версии, които потребителите могат да си купят.

pexels-photo (1)

Смарт гривни като Fitbit пък се превърнаха в синоним на „умния фитнес”, нещо като индивидуален личен треньор. Те автоматично измерват всичко, което можете да се сетите – изминато разстояние за деня, стъпки, пулс, качество на съня, изгорени калории.

Накратко – възможностите са огромни, а спортната индустрия продължава да се развива все повече с помощта на технологиите.