Допреди няколко години се смяташе за странно, ако в един дом няма поне един или дори два телевизора. Десетилетия наред телевизията беше основен източник на информация и забавления за хора по целия свят. Днес обаче липсата на телевизор в даден дом не изглежда странна, а подсказва, че тук живее човек, който разчита на интернет услуги, за да гледа любимите си предавания, филми и сериали.

Глобалната мрежа постепенно постига това, което телевизията не успя въпреки многократните си опити. Интернет прави любимите телевизионни предавания, филми и сериали достъпни за потребителя неограничено, във всеки един момент и от (почти) всяка точка на света. Пред годините не един и два кабелни и телевизионни оператора са се опитвали да предлагат т.нар. on-demand услуги, при които поне част от съдържанието да е достъпно по всяко време. Дори и те обаче са ограничени откъм достъп (само през телевизора) и разнообразие – не всичко се качва.

Има място за старите кучета

Интернет променя това. В глобалната мрежа може да се намери почти всичко. Дори и телевизията да не го качва, потребители продължават да записват предаванията и да ги качват в мрежата. Хората предпочитат да теглят съдържанието, защото така могат да го гледат когато и където поискат. Могат да гледат предаванията на части, няма прекъсвания за реклами и любимото съдържание си остава за тях завинаги. Невъзможно е практиката да бъде спряна. Телевизиите обаче губят от това и е по-добре да се присъеднят към нея, както правят все повече от тях.

old-tv-1149416_1920

Но това не означава край на телевизията като цяло. Тя се ползва с предимството на разпознаваем и популярен бранд. Затова ще може доста по-лесно да привлече потребителите и в интернет, когато започне да предлага съдържанието си и там, както всъщност правят все повече канали. Разбира се ще има конкуренти в лицето на нови играчи като Netflix и Amazon, което за по-малките на пазара може да се окаже проблем.

Видео стриймингът е начинът, по който телевизиите ще могат не само да запазят аудиторията си, но и да я увеличат. Предаванията на живо от мястото на събитието остават неизменна част от телевизионната журналистика. Когато се случва нещо значимо, хората искат да гледат на живо и все повече от тях първо проверяват дали няма стрийм в интернет. Телевизиите, които го осигуряват, лесно могат да достигнат още по-голяма аудитория, при това без да разчитат на кабелни и телевизионни оператори.

Конкуренцията е навсякъде

И все пак, има и особености на видео стрийминга, които надали ще се харесат на телевизиите. Но именно заради тези допълнителни специфики хората са привлечени от идеята – възможността всеки да създава съдържание и да го разпространява свободно в интернет. Видео каналите в YouTube първи показха тази възможност на хората – ако създаваш качествено съдържание, може да изкарваш прехраната си само от онлайн видео. При това не е необходимо да инвестираш много и може да публикуваш просто клипове как играеш на игри. Разбира се, реалността не е чак толкова проста, защото конкуренцията е огромна и привличането на достатъчно внимание е трудно. Но не е и невъзможно.

online_streaming

Платформи като Twitch.tv пък позволяват на хората да излъчват на живо своите игри или дори музикални изпълнения и да комуникират с аудиторията си в реално време. YouTube и Facebook също подкрепят стрийминга на живо. Така интернет задоволява глада за слава и екранни изяви на милиони хора, без да се налага те да се борят за място в телевизиите. Всичко това значително увеличава разнообразието от съдържание, което е достъпно за потребителите. Освен това големите платформи като Amazon и Netflix инвестират стотици милиони в продуцирането на собствени филми и сериали. Те дори привличат известни актьори и дават шанс на сценарии и идеи, които трудно биха се преборили за място в телевизионния ефир.

Кой печели от онлайн стрийминг?

Клишето „от това печелят всички” и този път сякаш важи. Телевизиите могат да запазят и увеличат аудиторията си. Платформите за стрийминг могат да се конкурират с еквивалетно и дори по-качествено съдържание. Наистина всеки човек може да изяви творчеството си и да печели от него. Рекламодателите имат още повече възможности за реклама. Потребителите имат достъп до безпрецедентно голям избор от съдържание, голяма част от което е безплатно или много евтино. Именно и затова самите телевизори вече все по-малко са телевизори и все повече стават интернет устройства за по-лесен достъп до възможно най-много онлайн съдържание. Всичко е готово за постепенното преминаване на телевизията в интернет. Това ще отнеме доста време, но процесът вече е набрал скорост.