Виртуалната реалност започва бавно, но сигурно, да навлиза при сериозните компютърни игри. Тя обаче не успя да измести фокуса на индустрията от конзолите. Това е един от основните изводи в навечерието на най-голямото гейм събитие на годината – изложението E3 в Лос Анджелис.

Един от основните разработчици на компютърни игри Bethesda Software обяви, че скоро феновете на хитовете Fallout 4 и последния DooM ще могат да ги пробват и във версия за очила за виртуална реалност. Това е първата по-сериозна крачка на гейм индустрията да използва тази иновационна технология. Но пътят към по-широкото им налагане е все още дълъг и болезнен.

 

Слабо проникване и силен консерватизъм
HTC Vive очила за вритуална реалност

Fallout 4 и DooM ще бъдат налични за очилата за виртуална реалност HTC Vive

А причините за това са доста – от скъпа разработка, през слабо проникване и скъп потребителски хардуер, до… консерватизмът на самата игрова индустрия. И ако за виртуалната реалност геймингът е жизненоважен за бъдещето на самата технология, то разработчиците на игри все още гледат на нея като доста скъпа и трудно налагаща се тенденция.

Може би най-силното доказателство за това е продължаващата война между видео конзолите. Въпреки очакванията, че тази ниша в един момент ще се пренесе изцяло към облачните услуги, компаниите още не са готови да се откажат от този тип хардуер.

На Е3 Microsoft заяви твърдата амбиция да пребори PlayStation като най-продаваната гейминг конзола. За целта компанията прекара повече от година в разработка на най-мощната гейминг конзола в историята – Project Scoprio, която ще продава под името Xbox One X.

Предизвикателството пред Xbox One X е доста голямо. Според данни на SuperData Research, PlayStation 4 има близо 60 млн. продажби, а Xbox One има близо 30 млн. One X ще трябва да съкрати двойната прединна и за целта е оборудвана с изключително мощен хардуер, който е доста над способностите на PlayStation 4 Pro.

 

Xbox One XХардуерът на Xbox One X

На вид Xbox One X всъщност е най-малката версия на Xbox досега. Конзолата е доста по-компактна, но това не е попречило на Microsoft да сложи 8-ядрен процесор на AMD, работещ на 2.3GHz., който е разработен специално за нея. Същото важи и за графичния процесор, който има 12GB RAM и може да прави 6 терафлопа (един флоп е мерна единица за сложна математическа операция, която се ползва най-вече в графичното процесиране). Освен това той работи на 1.17GHz, което е повече от PlayStation 4 Pro  с неговите 911MHz. Xbox One X ще има и 1ТВ диск.

Xbox One X ще поддържа игри с 4K резолюция и 60 кад/сек. Освен това ще може да увеличава резолюцията на игри от 900р и 1080p до 4K. Съществуващите игри за Xbox 360 също ще могат да се играят на Xbox One X, като ще вървят доста по-добре. Освен това Microsoft обяви, че някои от класическите игри за оригиналния Xbox от 2001 г. също ще могат да се играят на Xbox One X. Става дума за избрани, любими на всички заглавия, като се очаква те да имат и подобрения в графиката. Това е обратна стратегия спрямо тази на Sony, която смята, че няма особен смисъл стари игри да се играят на нови конзоли. Според Microsoft обаче, купуването на нова конзола не трябва да прави старите игри ненужни и безполезни.

Разбира се, новият харудер няма да се използва само, за да направи старите игри по-красиви. Microsoft обяви още, че е подготвила партньорства с различни компании, които да създадат игри възползващи се максимално от мощния хардуер. Те ще се продават с етикета Xbox One X Enhanced, като една от първите е Forza Motorsport 7. Общо с началото на продажбите на конзолата на 7-ми ноември ще има поне 22 такива ексклузивни игри. Цената на Xbox One X ще е $499 или €499 в зависимост от региона. Това е с точно $100 по-скъпо от основния конкурент PlayStation 4 Pro.

Изглежда, че Xbox One X има всичко необходимо, за да бъде сериозен конкурент на PlayStation 4 и да застраши хегемонията на конзолата. Microsoft е коригирала и посланието си, като сега е ясно, че Xbox One X е изцяло гейм конзола, а не универсален мултимедиен център за дома, както бяха представяни предишните конзоли Xbox. Само бъдещето ще покаже дали геймърите по света са готови да платят малко повече за значително по-мощен хардуер. Голям фактор ще е и качеството на екслузивните игри за новата конзола – нещо, което в миналото винаги е била ахилесовата пета на Xbox.

И така конзолите отново „откраднаха“ шоуто на новия E3, докато игрите с виртуална реалност засега продължават да са само едно добро пожелание.