Amazon завърши миналата седмица с голямата новина, че купува американската верига магазини Whole Foods Market срещу 13.7 млрд. долара. Сделката, макар и изненадваща по своя мащаб, не е неочаквана за амбициите на Amazon. Разбира се, това означава и доста недоволни, някои от които нарекоха действието на компанията „обявяване на война”.

Но преди това, защо изобщо Amazon даде близо 14 млрд. долара за верига магазини? Особено при положение, че бизнесът на компанията е именно да разбива модела на физическите магазини и да налага онлайн пазаруването. Всъщност, Amazon от доста време има интерес и към традиционните магазини и смята, че има по-добри начини да ги направи практични и удобни за потребителите. Компанията тества различни алтернативи на магазините, при които стоките се заявяват онлайн, но вместо да се чака куриер, просто се отива до магазина да се получат. Или пък класически по вид магазин, но без касиери. Вместо това сензори отчитат какви продукти потребителят е взел и автоматично му приспадат сумата от електронния профил – край на опашките на касите.

За Amazon е пределно ясно, че не всички хора по света искат да пазаруват само и единствено онлайн. Някои искат да видят стоките лично, да ги разгледат и да се докоснат до тях преди да ги купят. И вместо да се опитва да промени този навик Amazon иска да го доразвие и обедини заедно с модерните технологии. От години витаят слухове, че компанията работи по създаването на собствена верига магазини. Тя дори създаде няколко книжаржници. Amazon обаче има проблем. Въпреки многото й опити с онлайн продажби на хранителни стоки, особено пресни продукти, тази част от бизнеса, наречена Amazon Fresh, не успява да реализира големите очаквания на Джеф Безос. Именно това наложи промяна в плана.

Jeff_Bezos

Джеф Безос

Ако не можеш да ги победиш – купи ги

Две години по-рано: „Amazon Fresh е техният Ватерло. Какво искат хората? Удобство. Не можеш да го постигнеш със складове и камиони.” Това е коментар на Джон Макей пред Bloomberg по повод опита на Amazon да продава пресни хранителни продукти онлайн. Кой е Джон Маккей? Основател и главен изпълнителен директор на Whole Foods Market. Маккей става поредният, подценил амбициите и гъвкавостта на Джеф Безос. Вместо да влага милиарди в създаването на собствена хранителна верига и тепърва да изгражда нейния бранд, Безос просто се насочи към една от харесваните вериги отвъд Океана с над 460 магазина в САЩ, Канада и Великобритания.

Ricardo B. Brazziell/AMERICAN-STATESMAN 12/14/09 Whole Foods CEO John Mackey during an interview on December 14, 2009.

Джон Маккей

За сега Amazon ще запази Whole Foods Markets като отделен бранд. Маккей ще остане негов ръководител и компанията ще се движи от сегашната си централа в Остин, Тексас. Тя ще запази стоките и партньорствата си. По-конкретните планове на Безос за нейното бъдеще обаче остават в тайна. Очакванията обаче са големи, не само от самия Безос. Акционерите на Amazon доста харесаха новината, което повиши акциите й и пазарната капитализация с над 30 млрд. долара. За да запази тази положителна тенденция обаче ще трябват и резултати.

Конкуренцията на Amazon не спи

Според Рафаел Ромеро от компанията за имоти CREC сделката между Amazon и Whole Foods може да създаде вълна от сливания и придобивания в сегмента. „Компаниите като Amazon осъзнават, че стоки се продават както онлайн, така и в магазините и им трябват и двете”. За класическите търговски вериги дори може да е по-лесно да подобрят онлайн присъствието си, отколкото Amazon да оптимзира присъствието си в реалния свят. Ключът към решението на проблема ще бъде битката за потребителите. Която верига успее да предложи най-практичното, удобно и иновативно потребителско изживяване и услуги, ще поведе сегмента.