Подвижен покрив, отопление под седалките, WI-FI мрежа и електронни билети – това са малка част от технологиите на стадионите по света, които преди двайсетина години биха изглеждали направо революционни, но в днешния бързо развиващ се технологичен свят са най-нормалните неща, да не кажем и напълно недостатъчни. Е, стадионите в България действително може да си мечтаят за подобри „екстри“, но ние ще се пренесем на други географски ширини, където новите стадиони и технологиите, вплетени в тях, превръщат спорта в изцяло ново преживяване за феновете, а в същото време подпомагат задачата печалбата от спортните съоръжения да бъде възможно най-голяма.

Как се постига това? С ултрамодерни стадиони, които могат да приемат всякакви събития и които поддържат интереса по такъв начин, че хората да изпитват необходимостта да гледат любимия отбор на живо, пренебрегвайки уюта на дивана в хола.

Стремежът е съоръжението да се използва максимално често и да бъде посещавано от разнородни групи хора. Един домакински мач на 2 седмици може и да носи добри приходи, но когато те могат да бъдат допълнени от други спортни събития, от бизнес конференции и от концерти, звучи още по-добре, нали?

Един стадион – два терена

Страхотен пример в това отношение е строящият се в момента нов стадион на футболния Тотнъм в Лондон, който е първият с два отделни терена един над друг – един за футбол и един за американски футбол. Целта е да се провеждат мачове от Националната футболна лига, която да получи по-голяма популярност в Европа. Изкуственият терен за американски футбол ще стои под истинската трева, която обаче ще се прибира в три части и ще се „скрива“, когато е необходимо да се играе на другия терен. Разработката е на компанията SCX, а от НФЛ подпомагат създаването ѝ с 10 милиона паунда за стадиона. Процесът по автоматичното „сглобяване“ на терена за футбол отнема само 25 минути и се осъществява с 200 електрически мотора.

Разрушаването на настилката винаги е било основен проблем при провеждането на концерти на стадионите. Вече обаче се използват специални платформи за зрителите на терена, което запазва настилката. Някои стадиони като този на футболния Шалке в Гелзенкирхен пък имат подвижен терен, който се изкарва навън за концерти, а подвижният покрив съвсем създава усещането, че си в гигантска зала. Именно на Veltins Arena, благодарение на технологиите, всяка зима се провежда и състезание по биатлон! Бързият интернет пък прави възможно провеждането и на спортни събития от ново поколение като турнири по електронни спортове или състезания с дронове. Отделни зали, които могат да домакинстват бизнес конференции или по-малки събития също са задължителна част от стадионите и още един способ за допълнителни приходи.

Stadium_2

Veltins Arena в Гелзенкирхен

А всичко това води до много и разнообразни групи хора, които посещават стадиона и харчат пари, забавлявайки се и възползвайки се от всички предоставени удобства.

Технологиите с мисъл за екологията
Stadium_3

Golden 1 Center в Сакраменто

Мисълта за екологията също присъства в много от технологиите на новите съоръжения. Ултрамодерната зала в Сакраменто Golden 1 Center използва изцяло слънчева енергия чрез соларни панели върху покрива й. Използват се и високо ефективни тоалетни с цел запазване на водата. А вместо с огромни климатици, седалките се охлаждат отдолу като идеята е всеки зрител сам да регулира комфортната температура.

По света, а скоро и у нас

Сега си представете следната ситуация. Отваряш телефона си и апликацията на любимия отбор. Купуваш си директно от нея билети и място за паркинг. Наближавайки стадиона, телефонът вибрира. Съобщение от отбора, в което ти казват къде е най-удобно да паркираш. Правиш го като получаваш указания до самото място. Влизаш на трибуните, показвайки билета на телефона си, а апликацията те насочва до мястото ти, след което те пита, дали искаш хотдог или нещо за пиене. Поръчваш и плащаш по телефона, а след малко желаните храни и напитки вече са при теб. Ако закъснееш, няма проблеми. Апликацията показва повторения и статистики. Разбира се, можеш да видиш всичко и на гигантските екрани на стадиона. Някои, като тези на новия стадион за 1,6 милиарда долара на Атланта Фалкънс в НФЛ, са снабдени с уникална система в партньорство с IBM, показваща 360-градусови повторения на интересните ситуации.

По-бързото настаняване на стадиона значи и повече минутки преди мача, в които фенът е заобиколен от лога на спонсори, храна, напитки и мърчандайз.

Зрителите получават безплатно и изключително бърз безжичен интернет. За регистрацията е нужен имейл или Фейсбук профил, което дава много възможности за маркетинг впоследствие – реклами в социалните мрежи, имейл маркетинг с промоции за следващи събития и т.н.

Чрез GPS сигнала дори е възможна следната ситуация – докато се мотаеш на полувремето минаваш покрай будка за пица и точно в този момент получаваш на телефона си ваучер за безплатна втора пица. Изкушаващо, нали?