Ние, съвременните градски хора, сме много заети. Все бързаме нанякъде и все нямаме време. Животът ни е заключен между ранно ставане, натоварено ежедневие и късно прибиране вкъщи.  Задачите така ни затрупват, че не ни остава време дори за собственото ни здраве. Понякога имаме време да стигнем до фитнеса, но се оказва, че нямаме време за пълноценна тренировка. Знаем, че спортът е здраве, но сме забравили, че е и забавление; знаем, че движението е живот, но не мислим, че може и да е приятна емоция. Който реши да започне да се движи отново, да зарадва тялото и ума си, насреща си има богат избор, спортове и методи за тренировка, различни от традиционния фитнес. Те са се появили на хоризонта, за да внесат позитивни емоции в застоя на  ежедневието ни.

Чували ли сте за табата, insanity, HIIT, bosu, kango jumps или piyo? С всички свои предимства те навлизат в територията на традиционния фитнес. Тези нови спортове са динамични, интензивни и за 40 минути вършат чудеса с тялото и метаболизма ни, без да има нужда непременно да тичаме по бягащи пътеки или да се затискаме на лежанката във фитнес залата. Представяме ви три от изброените чудеса в областта на спортовете за заети хора.

Табата

3

Методът табата е високоинтензивен тренировъчен режим, кръстен на д-р Изуми Табата, който през 1996 г. за първи път публикува документирани доказателства, събрани от изследвания на високоинтензивни тренировки. Една тренировка по табата трае 4 минути заедно с почивките, но може да се повтаря от 1 до 4 пъти, или колкото решиш ти. В тези 4 минути се правят 8 сесии с упражнения, всяка от които с продължителност по 20 секунди, като идеята е всяка от тези сесии с упражнения да включват максимален брой мускулни групи и да се изпълняват максимално интензивно. Между всяка от сесиите има почивки от 10 секунди. Така тялото свиква да работи в режим 20/10, като работата е повече от почивката. И тъй като тренировката е високоинтензивна, изгарянето продължава до няколко часа, след като е приключила тренировката. Табата може да се прави у дома, като при практикуване дори само 3 пъти седмично дава много добри резултати.

Важното при табатата е ритъмът, по който се водиш, докато изпълняваш упражненията. За това има готово приложение, наречено Tabata timer with music, което може да свалиш на телефона си и да оставиш музиката да те води.

Инсанити

Друга възможна алтернатива на фитнеса е инсанити (Insanity). Това e най-новата фитнес лудост, покорила  САЩ. Създадена е от американския фитнес гуру Шон Ти. Инсанити е максимално интензивна тренировка, или както я нарича една моя приятелка, живееща отвъд Океана,  „комплекс от упражнения за военни“.  Казват също така, че инсанити е тренировка за онези хора, които са готови да дадат и последната си капка пот в залата! Нека това не ви плаши, защото упражненията са лесни и не се изисква да притежавате специална гъвкавост или сила.  В основата на инсанити стои идеята за интервалната тренировка – редуването на относително дълги периоди с максимално висока интензивност с доста по-кратки интервали с почивки. Идеята е тялото да е се нагласи и да може само да приложи максималната интензивност след кратката почивка. Ако тренирате редовно инсанити, тялото ви се развива като гъвкавост, сила и издръжливост. Това са три много важни качества, ако искате да забавите стареенето. Тренировката по инсанити не бива да е по-дълга от 40-45 минути.

7

Експертите и треньорите по инсанити казват, че когато тялото ни е докарано до ръба на възможностите, то прави всичко възможно да стане по-здраво и издръжливо. Стреми се да е подготвено за следващия път, когато подобна трудност му се изпречи на пътя.  Затова Шон Ти казва: „Приготви се да дадеш всичко от себе си или нищо няма да получиш в замяна”.

Е, разбира се, в началото може да ви се стори доста натоварващо. Предлагаме ви две мобилни приложения – Insanity Virtual Tracker и Max 30 Tracker for Insanity – с които да си сверите часовника дали се справяте с лудостта на Америка.

HIIT

Последните изследвания, свързани високоинтензивните интервални тренировки (HIIT) доказват, че всъщност не толкова калориите, които изразходваме по време на тренировка, променят тялото ни към атлетичност, а процесите, на които даваме сигнал, че трябва да настъпят след това.

1

Така че ако търсите ефикасен и бърз начин за движение, горене на калории, влизане във форма, то решението се крие в на пръв поглед странното съкращение на High Intensity Interval Training –  високоинтензивна интервална тренировка. Тази концепция е всъщност в основата на и на табата, и на инсанити. Идеята на HIIT е да се редуват цикли на високоактивни кардиотренировки (спринт) с по-малко активни периоди – на по-бавно тичане. Високоинтензивните интервални тренировки  варират от 10 до 20 (максимум 30) минути за работен цикъл. Тези кратки, интензивни тренировки осигуряват подобрен капацитет и по-добро изгаряне на мазнините.

Ако решите да тествате какво ще се случи с тялото ви, когато тренирате HIIT, можете да си свалите  приложението Tabata HIIT. Interval Training и да дадете всичко от себе си.

И накрая задължително трябва да кажем, че само промяна в стереотипа може да доведе до положителните резултати, за които мечтаем. Необходима е малко воля, за да направим нещо добро за тялото и за себе си и да излезем от зоната на мнимия комфорт, на която сме заложници в ежедневието си.