Развитието на технологиите влияе на абсолютно всеки аспект на човешкия живот и логично именно технологиите са в основата на големите промени в спорта в последните вече близо 100 години. А те промениха и начина, по който феновете гледат спорта, защото днес телевизионното излъчване без множество повторения, гледни точки, експертни анализи и богати статистически данни, изглежда невъзможно. И както ще се убедите, това е благотворно както за зрителя, така и за самия спорт и за телевизионната индустрия.

Но как започва всичко?

Първото телевизионно излъчване на спортно състезание е през 1939 година, когато радио NBC, опитващо се да пробие на телевизионния пазар, излъчва бейзболния мач между университетите на Кълъмбия и Принстън. Само 400 телевизора в САЩ обаче са в състояние да наблюдават срещата.

sport_broadcasting_4

Първото спортно събитие на цветен екран е през 1955 година – тенис мач за Купа Дейвис между САЩ и Австралия. А през 1965 година е ред на друго важно нововъведение – графики и изписвания върху екрана, нещо, без които спортът по телевизията в днешно време е немислим.

Прякото излъчване на спорт – истинско изкуство

Е, оттогава е изминало много време и днес излъчването на спорт се е превърнало в истинско изкуство, което движи напред както телевизионната индустрия, така и самия спорт.

От комфорта на своя диван можеш да гледаш безброй различни спортни състезания, като сякаш вече почти няма такова, което да не се излъчва поне по интернет. Времената, в които за да гледаш спорт, трябва да посетиш стадиона или залата в твоя град, са безвъзвратно в миналото. Всичко интересно е на телевизионния екран като телевизионните оператори дават възможност за наблюдаване и на други устройства като лаптоп, таблет или смартфон.

sport_broadcasting_2

А продуктът, който телевизиите предоставят, наистина е впечатляващ – перфектно качество на картината (HD е норма, вече се говори за 4К излъчване), безброй повторения от различни ъгли, експертни анализи и коментатори, които ни потопяват в случващото се, качествени технологии за статистика с данни на секундата и богата информация за отделните спортисти.

Интернет и социалните медии пък дават допълнителни възможности на спортните организации да потопят своите фенове в случващото се чрез кадри „зад сцената“, от съблекалнята, от тренировките, както и с представяне на живота на звездите извън спорта. И всичко това води до още по-дълбока връзка със запалянковците.

Сайтове като Facebook и Twitter създават усещането, че никога не гледаш мача сам. Хората публикуват впечатленията си от случващото се в реално време и коментират един с друг. Социалните медии позволяват на спортисти, фенове и журналисти да комуникират помежду си по невиждан до този момент начин.

Изгода за всички и най-вече за фена

Спортът и телевизията си помагат взаимно. С многото пари от телевизионни права спортът се издига на още по-високо ниво. В същото време излъчването на интересни спортни състезания води до нови абонати за телевизиите и до повече приходи от реклама, а всичко това значи и още по-качествено излъчване. Спортът е в уникалната позиция да е едно от последните неща, които зрителят иска да гледа на живо. Новини, сериали – всичко това потребителят вече гледа, когато му е удобно. При спорта обаче е различно.

sport_broadcasting_3

Качественото телевизионно излъчване до голяма степен е отговорно и за по-малкото зрители на живо на спортните събития, защото повечето хора предпочитат комфорта у дома вместо да плащат за билети и да чакат по опашки за тоалетна и ядене. Това обаче отново е предимство за феновете, защото спортните съоръжения мислят за различни иновации и удобства, с които да върнат хората по стадионите и залите.

Какво е (настоящето и) бъдещето?

И настоящето, и бъдещето на телевизионно излъчване на спорта изглеждат розови. Intel предоставя възможност за невероятни 360-градусови повторения на мачовете в NBA, MLB и NFL. В NBA вече експериментират и с излъчване с камери за виртуална реалност, които позволяват да наблюдаваш мач от „лигата на извънземните“ сякаш си на първия ред в залата!

Използват се миниатюрни камери на каските на състезателите по хокей на лед, на болидите във Формула 1, че дори и на мишената за стрелба с лък, създавайки усещането, че състезателят стреля право във вас!

Преди началото на сезона пък във футболния мач между Реал Мадрид и звездите на американското първенство, съдията Алън Чапман бе оборудван с камера на тялото, която ни дава изцяло нов и много любопитен поглед към мача.