Спомняте ли си какви бяха медиите преди десет години или даже още малко по-назад, преди 15 години, дори – във времето, когато нямаше Facebook, Twitter или Instagram? Във времето, когато Интернет и информационните сайтове не притежаваха такава голяма сила, каквато имат сега? Тогава, когато новините, значимите събития и информацията, на която човек може да вярва идваше от телевизията, вестниците, списанията, радиото, световните информационни агенции и по-малко от информационните уебсайтове, а Facebook изобщо не съществуваше?! Тогава когато всички тези източници, определяни като така наречената „четвърта власт“ имаха способността и силата да стигат до хората, да бъдат чути, да въздействат, да им се вярва – силата на така наречената четвърта власт, силата на информацията и новините, които идват от медиите.

Какво се случва днес?

Какво се случва, когато имаме една нова и много по-достъпна възможност за обмен на информация, на новини, за споделяне, за комуникация, за влияние, за въздействие – и тази възможност се намира на един клик разстояние: социалните мрежи?! Именно социалните мрежи са мястото, през което и в което всеки един човек може да стане информационен лидер, може да бъде регулатор на общественото мнение, може да информира, да коментира, да задава въпроси, да създава групи, има свободата дори да манипулира, ако щете и то през собствения си профил, създаден в тези канали; през силата на един пост, един туит, една снимка от мястото на събитието, едно споделени видео, заснето през очите на свидетел, очевидец, наблюдател, през силата на думите в едно изречение, през убедителното или съмнително въздействие на един коментар.

социални медии

Да, наистина, живеем във времето, в което всеки един човек с достъп до социални мрежи може да бъде новинар, може да се създава новини, пък били те и ходещи.

Това е нашето време, сега и тук, през 2017-та, времето на петата власт (много по-силно масова и по-лесно достъпна от четвъртата; много по-гъвкава и непретенциозна) – времето на технологиите, медиите, компаниите и хората, когато всеки един човек може да бъде носител на информация и всеки един може да я споделя, като се превръща в своеобразна ходеща медия.

Най-сериозният конкурент – потребителят

“Медиите са поставени в много по-различна конкурентна среда. Най-сериозният конкурент е потребителят. С развитието на социалните мрежи създаването на съдържание и разпространението му вече е във възможностите на всеки един отделен човек. Това формира огромна информационна реалност, в която медиите трябва да защитават позициите си именно на медии“, споделя Валери Маринов, журналист в БНТ с дългогодишен опит в електронните медии.

Днес, се е променило и доверието в медиите, а „социалните мрежи превърнаха аудиториите в потребители, които консумират съдържание и създават съдържание съобразно своите предпочитания и своите собствени критерии за доверие.

Социалните мрежи упражняват натиск върху журналистиката да се променя в посока на работещи бизнес модели. Това не винаги е възможно и не винаги бизнес логиката е оправдана в журналистиката“, допълва още Валери Маринов.

Но ще търсим ли още отговори на въпроса – що е то Петата власт?

„Т.нар. „пета власт“, навлизането на онлайн комуникациите и социалните мрежи в сферата на политическото, е и благословия, и проклятие. Благодарение на Интернет днес нищо не може да се скрие, което допринася за по-голяма прозрачност и откритост на всички процеси в обществото и по-активно гражданско участие. В същото време „петата власт“ е хранителната среда на популизма и фалшивите новини, диктатура на популярността над компетентността и тирания на масовата пошлост“, разказва Петко Георгиев, журналист на свободна практика. Според него „социалните мрежи създават илюзията за „овластяване“, като в същото време ги „пакетират“ в т.нар. „ехо стаи“, където всеки общува само с подобно мислещи и остава с погрешното впечатление, че цял свят мисли като него и му се радва на мъдростите.

social media

За медиите, особено за печатните и за тези онлайн, социалните медии са като митичните сирени за моряците – привличат ги с мили песни за популярност и лайкове и им източват собствената аудитория и реклама. В момента Фейсбук провежда експеримент, при който в newsfeed-а си потребителите ще получават само постове от приятели или платени съобщения, т.е. медиите няма да достигат до никого, ако не си платят. Познайте какво би означавало това за българските медии, и кои ще оцелеят“, завършва Петко Георгиев.

За границите и бъдещето

А дали сме в състояние да си отговорим на този въпрос? И изобщо задаваме ли си въпросите къде е силата на петата власт, къде е границата между информираност, новини, достоверност и генериране на псевдо новини? Между реалност и фалш, истина и лъжа?

„Социалните медии направиха информацията по-достъпна за всички, но за жалост не и по-качествена. Пазарът се либерализира и сега всеки има глас и той може да бъде чут от много по-голяма аудитория отколкото е тази на традиционните медии, но много от тези гласове могат да са фалшиви, неистински. Това изисква повече интелигентност и чувствителност, повече медийна култура от потребителите, за да отсеят качественото от некачественото истинското от неистинското. Днес медиите са жертва на свободата онлайн, но фактът, че го осъзнават означава, че ще развият механизми за справяне с фалшивите новини.“, категорична е Весислава Антонова, журналист от вестник Капитал.

Със сигурност социалните медии са новият медиен канал, наричан петата власт, а традиционните медии са напълно променени от развитието на технологиите, появата на петата власт и огромната база данни. Достъпът до информация е все по-бърз, мобилен и интерактивен. И всеки един човек може да бъде създател и потребител на информация едновременно, което превръща петата власт в сила с опасно влияние, в зависимост от това в чии ръце попадне тя.

Темата за петата власт е водеща в тазгодишното издание на Mtel Media Masters.